Onlinecursus vaarbewijs deel 1

Proefles Online Cursus Klein Vaarbewijs Deel 1.

Klein Vaarbewijs deel 1 is geldig op alle binnenwateren in Nederland, met uitzondering van:

· Westerschelde;
· Oosterschelde;
· IJsselmeer (Markermeer);
· Waddenzee;
· Eems;
· Dollard.

Wil je de mogelijkheid hebben om overal te kunnen varen, dan moet je ook examen deel 2 met goed gevolg afleggen. Deel 1 en deel 2 vormen samen het complete vaarbewijs (KVB2). Deze is overal ter wereld geldig. Je mag varen met alle soorten pleziervaartuigen met een maximale lengte van 25 meter. En beroepsmatig zelfs met schepen tot 20 meter lengte.

Deze cursus is uitsluitend geschreven door "mensen van de vaart". Deze cursus richt zich exclusief op het behalen van het Klein Vaarbewijs.
(Naast de verplichte stof worden ook enkele onderwerpen behandeld die belangrijk voor jouw en andermans veiligheid zijn.)

Auteurs:
A.P. de Kriek, kapitein KHV, examinator Koninklijke onderwijsfonds voor de scheepvaart.
C.J. Cromjongh, matroos, machinist KHV

Niets uit deze cursus mag zonder toestemming van de auteurs worden overgenomen!

In deze proefles geven we een aantal fragmenten van de lessen weer.
Ter informatie: De onderstreepte stukken worden regelmatig gevraagd op het examen!

De theoretische kennis van het varen en manoeuvreren.

Tijdens de hele cursus gaan we er van uit dat u op een schip vaart met een ingebouwde motor,
die een schroefas met een vaste schroef heeft.

De werking van het roer.

U stuurt uw schip doordat het schroefwater tegen uw roerblad perst.

Staat uw roer recht, dan vaart u "gewoon" rechtuit.
Staat uw roer naar bakboord, dan wordt door de druk die op het roerblad wordt uitgeoefend.
het achterschip naar stuurboord geduwd en gaat het voorschip naar bakboord.

Artikel 1.02 - De schipper

De schipper leidt de navigatie. Hij/zij hoeft niet aan het roer te staan. Hij/zij mag rustig iemand anders laten sturen, ook een minderjarig iemand (mits de schipper onmiddellijk kan ingrijpen). De schipper is altijd verantwoordelijk.

Artikel 1.03
Iedereen aan boord moet de aanwijzingen van de schipper opvolgen in verband met de veiligheid en de goede orde (tot het redelijke).

Artikel 1.04 en 1.05
De schipper moet er alles aan doen om de vaart zo veilig mogelijk te laten verlopen. U kunt nooit zeggen (na de aanvaring) "ik had voorrang".
U moet er alles aan doen om alles zo veilig mogelijk te laten verlopen.

Artikel 1.09 - Sturen van het schip

Minimum leeftijd is 16 jaar.
Voor het besturen van een snelle motorboot geldt de minimumleeftijd van 18 jaar. (vaarbewijs)
Voor het besturen van een klein (zeil)schip kleiner dan 7 meter (roeiboot, waterfiets et cetera), geldt geen minimumleeftijd.

 

Figuur 1 - Navigatie Verlichting

U kijkt van achter het schip naar voren

De linkerkant is altijd bakboord
De rechterkant is altijd stuurboord

 

 

Figuur 2 - Motorschip voorzijde.

Figuur 3 - Motorschip bakboordzijde

Figuur 4 - Motorschip stuurboordzijde

De trossen en springen maken we aan boord vast aan een bolder of kikker. Bij de motorboot noemen we dat meestal bolders en bij de zeilboot meestal kikkers.
Deze vindt u voor en achter, soms ook in het midden.
Dan noemen we dat – u raad het al -  een middenbolder.

We kunnen vooruit afvaren of achteruit afvaren.

Bent u aan het wikken en wegen welke cursus het beste bij u past?

Voor alle twijfelaars heeft Vaarschool Albatros een passende oplossing bedacht: begin met de online cursus. Past deze toch niet in uw straatje, dan kunt u de cursus binnen acht dagen in omzetten in een spoedcursus van eeen of twee dagen. Voorbeeld: U kiest de online cursus deel 1, inclusief de module examenvragen (dat is het meest actuele examenvragen bestand van Nederland) U betaalt € 60,-. Voldoet deze cursus niet aan uw verwachtingen? Laat ons dit dan binnen acht dagen weten. Wij zetten uw online cursus om in een dagcursus (€ 150,-). U betaalt alleen het verschil van € 90,-.

Reacties