Proefles Online Cursus Klein Vaarbewijs Deel 1.


Klein Vaarbewijs deel 1 is geldig op alle binnenwateren in Nederland, met uitzondering van:

· Westerschelde;
· Oosterschelde;
· IJsselmeer (Markermeer);
· Waddenzee;
· Eems;
· Dollard.

Wil je de mogelijkheid hebben om overal te kunnen varen, dan moet je ook examen deel 2 met goed gevolg afleggen. Deel 1 en deel 2 vormen samen het complete vaarbewijs (VB2). Deze is overal ter wereld geldig. Je mag varen met alle soorten pleziervaartuigen, uitgezonderd de beroepsvaart.

Wilt je ook voor je beroep varen, dan moet je het Grote Vaarbewijs halen.

Deze cursus is uitsluitend geschreven door "mensen van de vaart". Deze cursus richt zich exclusief op het behalen van het Klein Vaarbewijs.
(Naast de verplichte stof worden ook enkele onderwerpen behandeld die belangrijk voor jouw en andermans veiligheid zijn.)

Auteurs:
A.P. de Kriek, kapitein KHV, examinator Koninklijke onderwijsfonds voor de scheepvaart.
C.J. Cromjongh, matroos, machinist KHV

Niets uit deze cursus mag zonder toestemming van de auteurs worden overgenomen!

Ter informatie: De onderstreepte stukken worden regelmatig gevraagd op het examen!

In deze proefles geven we een aantal fragmenten van de lessen weer.

 


De theoretische kennis van het varen en manoeuvreren.

Tijdens de hele cursus gaan we er van uit dat u op een schip vaart met een ingebouwde motor,
die een schroefas met een vaste schroef heeft.

De werking van het roer.

U stuurt uw schip doordat het schroefwater tegen uw roerblad perst.

Staat uw roer recht, dan vaart u "gewoon" rechtuit.
Staat uw roer naar bakboord, dan wordt door de druk die op het roerblad wordt uitgeoefend.
het achterschip naar stuurboord geduwd en gaat het voorschip naar bakboord.

Voor het weergeven van de inhoud op deze pagina is een nieuwe versie van Adobe Flash Player vereist.

Adobe Flash Player ophalen


Dit is een uittreksel van de reglementen die van het belang zijn voor Klein Vaarbewijs deel 1.

Artikel 1.02 - De schipper
De schipper leidt de navigatie. Hij/zij hoeft niet aan het roer te staan. Hij/zij mag rustig iemand anders laten sturen, ook een minderjarig iemand (mits de schipper onmiddellijk kan ingrijpen). De schipper is altijd verantwoordelijk.

Artikel 1.03
Iedereen aan boord moet de aanwijzingen van de schipper opvolgen in verband met de veiligheid en de goede orde (tot het redelijke).

Artikel 1.04 en 1.05
De schipper moet er alles aan doen om de vaart zo veilig mogelijk te laten verlopen. U kunt nooit zeggen (na de aanvaring) "ik had voorrang".
U moet er alles aan doen om alles zo veilig mogelijk te laten verlopen.

Artikel 1.09 - Sturen van het schip
Minimum leeftijd is 16 jaar.
Voor het besturen van een snelle motorboot geldt de minimumleeftijd van 18 jaar. (vaarbewijs)
Voor het besturen van een klein (zeil)schip kleiner dan 7 meter (roeiboot, waterfiets et cetera), geldt geen minimumleeftijd.

 

Figuur 1 - Navigatie Verlichting

Bakboordlicht

Stuurboordlicht

Toplicht

Heklicht

navigatieverlichting

U kijkt van achter het schip naar voren

De linkerkant is altijd bakboord
De rechterkant is altijd stuurboord

 

 

Figuur 2 - Motorschip voorzijde.

motorschip voorzijde

 

 

Figuur 3 - Motorschip bakboordzijde

motorschip bakboordzijde

 

 

Figuur 4 - Motorschip stuurboordzijde

Motorschip stuurboordzijde

 

Voor het weergeven van de inhoud op deze pagina is een nieuwe versie van Adobe Flash Player vereist.

Adobe Flash Player ophalen

 

De laterale betonning

De laterale betonning geeft de zijden van het vaarwater aan.

We rekenen altijd van boven naar beneden. Van de bron van de rivier naar zee.
Of in een kanaal van een hoger gelegen pand naar een lager gelegen pand.

We gaan met onze rug naar de bron staan en kijken naar zee.
De linkerkant is de linkeroever
De rechterkant is de rechteroever

De linkeroever blijft altijd de linkeroever. Hetzelfde geldt voor de rechteroever.
Dus vaart u stroomopwaarts en u kijkt naar links, dan kijkt u naar de rechteroever.

Aan de rechteroever staan altijd rode tonnen
Aan de linkeroever staan altijd groene tonnen

 

Voor het weergeven van de inhoud op deze pagina is een nieuwe versie van Adobe Flash Player vereist.

Adobe Flash Player ophalen

 

Bent u aan het wikken en wegen welke cursus het beste bij u past?

Voor alle twijfelaars heeft Vaarschool Albatros een passende oplossing bedacht: begin met de online cursus. Past deze toch
niet in uw straatje, dan kunt u de cursus binnen acht dagen in omzetten in een spoedcursus van eeen of twee dagen. Voorbeeld:

U kiest de online cursus deel 1, inclusief de module examenvragen (dat is het meest actuele examenvragen bestand van Nederland)
U betaalt  € 60,-. Voldoet deze cursus niet aan uw verwachtingen? Laat ons dit dan binnen acht dagen weten. Wij zetten uw online cursus
om in een dagcursus (€ 150,-). U betaalt alleen het verschil van €  90,-.

Bij Vaarschool Albatros slaagt u immers altijd.

avond-cursus Ja ik meld me aan voor de online cursus
online-cursus Laat me even de proefles vaarbewijs 2 (VBA) zien
vaarbewijs-cursus Ik wil geen online cursus! Ik wil een cursus van één dag
zelf-halen Ik wil geen cursus! Ik wil mijn vaarbewijs zelfhalen, ik wil wel de module examenvragen bestellen
inschrijven Ik wil een paar proefexamens maken

Top